Wyrób długiego ustnika z drewna

Historia fajei i ich wytwórców oraz materiałów do wyrobów fajek używanych

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Amigo
Pykacz
Pykacz
Posty: 73
Rejestracja: 23 kwietnia 2010, 17:35 - pt
Lokalizacja: Rzeszów

Wyrób długiego ustnika z drewna

Post autor: Amigo » 29 listopada 2010, 20:35 - pn

Mam kilka pomysłów miedzy innym przecięcie cienką piłką kawałka dębu na całej długości wycięcie środka złączenie sklejenie i dalsza obróbka ale to jest tylko pomysł bo nie wyobrażam sobie wiercenie w 26 cm ustniku dziurki za pomocą wiertła ;]
"Okazujcie szacunek tym u władzy, lecz nie podążajcie za nimi ślepo" - Ch.Paoilini Trylogia Dziedzictwo tom1
Awatar użytkownika
Irek
Moderator
Moderator
Posty: 1468
Rejestracja: 24 lutego 2005, 20:03 - czw
Lokalizacja: Kraków

Re: Wyrób długiego ustnika z drewna

Post autor: Irek » 29 listopada 2010, 20:41 - pn

Amigo pisze:Mam kilka pomysłów miedzy innym przecięcie cienką piłką kawałka dębu na całej długości wycięcie środka złączenie sklejenie i dalsza obróbka ale to jest tylko pomysł bo nie wyobrażam sobie wiercenie w 26 cm ustniku dziurki za pomocą wiertła ;]
Się za bardzo nie znam, ale doświadczania modelarskiego można by może najpierw wywiercić, a potem na mokro i gorąco wygiąć. Tylko nie wiem co dąb na to? :roll:
TO JA!!! TEN IDIOTA Z POCIĄGU!!!
Awatar użytkownika
Amigo
Pykacz
Pykacz
Posty: 73
Rejestracja: 23 kwietnia 2010, 17:35 - pt
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Wyrób długiego ustnika z drewna

Post autor: Amigo » 29 listopada 2010, 20:47 - pn

no właśnie tylko skąd wziąć wiertło długie na przynajmniej 14 cm ;] o grubości 2 mm :twisted:

Edit
Jakie drewno by sie od tego nadawało?
"Okazujcie szacunek tym u władzy, lecz nie podążajcie za nimi ślepo" - Ch.Paoilini Trylogia Dziedzictwo tom1
Awatar użytkownika
W.Pastuch
Fajczarz Weteran
Fajczarz Weteran
Posty: 1025
Rejestracja: 05 lipca 2005, 11:50 - wt
Kontakt:

Re: Wyrób długiego ustnika z drewna

Post autor: W.Pastuch » 29 listopada 2010, 21:46 - pn

Nie wiem ile dokładnie mają przedłużane wiertła, które mam (nie chce mi się iść do garażu w ten śnieg;) ), ale myślę, że zdobycie 14cm wiertła to żaden problem. 2mm to zbyt mała średnica kanału dymowego, użyj wiertła 3,5mm- prościej też znaleźć takie o ponadstandardowej długości.
Jeżeli chcesz zrobić ustnik do fajki, to głównym problemem będzie poprawne spasowanie go z główką, a nie samo nawiercenie.
Co do wyboru drewna to lepiej poradzą Ci koledzy, którzy mają doświadczenie z obróbką innych niż wrzosiec drewien. Chyba bardziej niż o sam gatunek drewna musisz się pomartwić o jego odpowiednie wysezonowanie, żeby później nie pękało i nie smakowało gałęzią.
W.Pastuch pipes

https://www.flickr.com/photos/wpastuch/" onclick="window.open(this.href);return false;
Awatar użytkownika
Amigo
Pykacz
Pykacz
Posty: 73
Rejestracja: 23 kwietnia 2010, 17:35 - pt
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Wyrób długiego ustnika z drewna

Post autor: Amigo » 29 listopada 2010, 22:18 - pn

no to już jakieś rady!! bardzo dziękuje chętnie przyjmę więcej !!!
"Okazujcie szacunek tym u władzy, lecz nie podążajcie za nimi ślepo" - Ch.Paoilini Trylogia Dziedzictwo tom1
Awatar użytkownika
Wojtek
Fajczarz
Fajczarz
Posty: 371
Rejestracja: 08 czerwca 2010, 00:35 - wt
Lokalizacja: Pruszcz Gdański

Re: Wyrób długiego ustnika z drewna

Post autor: Wojtek » 29 listopada 2010, 22:50 - pn

wiem, że vauen zrobił ustniki z buku do fajek z serii LotR, ale pewnie nadadzą się wszystkie materiały z których robi się fajki (w szczególności z drzew owocowych)
Palenie fajki zapewnia spokojny i obiektywny osąd spraw ludzkich - Albert Einstein
Awatar użytkownika
JSG
Fajczarz Weteran
Fajczarz Weteran
Posty: 2479
Rejestracja: 19 stycznia 2008, 20:28 - sob
Lokalizacja: Blanki-Warszawa-Wołomin
Kontakt:

Re: Wyrób długiego ustnika z drewna

Post autor: JSG » 30 listopada 2010, 01:05 - wt

Giąć na gorąco, np w wodnej parze, trzeba się liczyć z odpadem. Wiem że są fora internetowe ludzi zajmujących się amatorsko stolarką i snycerką, na pewno na takim forum znajdziesz wiele przepisów na gięcie drewna. Pamiętaj w nawiert włożyć drut tej samej co nawiert średnicy, przygotować kopyto (np wyciąć z płyty wyżynarką stronę a i stronę b i przykręcić do blatu. itp..
Pochodz po sklepach żelaznych- takich z narzędziami, śrubami itp- myślę że w każdym miasteczku taki jest- przynajmniej w tych miasteczkach ktore znam takie są- tam zwykle takie wiertła są, jak nie będą mieli, to z tych lepszych zamówią. Do drewna najmniejsze długie wiertło machyba ok 4mm- i to wcale nie jest zła średnica- ale jeśli fajka jest już gotowa, to lepiej trzymać się wymiaru 3,2/3,5.
Czop trzeba zrobić z aluminium, ebonitu lub teflonu, spasować nawierty i potem strugać aż się będzie zgadzało z szyjką główki.

Co do wyboru drewna, jeśli dąb to raczej szukal bym szczapy zaraz spod kory- zresztą nie wiem czy nie zastosować tego również do innych gatunków drewna- dlaczego- poczytaj o długim łuku angielskim ;) jesion, buk, z owocowych wiśnia- tylko trzeba wybrać taką która ma ładne równe słoje- wiśnia jest włóknista, dlatego dobrze powinna wytrzymać naprężenia, ale jeśli ļędzie poskręcana zwichruje się.
Wiercić trzeba w klocku, dopiero po zrobieniu nawiertu wyprowadzić kształt, potem giąć, potem poprawiać.
Zgryz też radzę zrobić z ebonitu, w ostateczności z rogu ale to ma sporo wad, jeśli już kość, to np oręż dzika mógł by się nadać- o ile zgryz nie ma być zgryzem a taka paszczowkladką jak w gliniankach, czy tym jak sobie wyobrażamy fajkę bilba baginsa.
moim cholernie subiektywnym zdaniem
----------------------------------
Amatorska Pracownia Wytwarzania i Reperacji Fajek
Awatar użytkownika
v2conect
Początkujący
Początkujący
Posty: 40
Rejestracja: 06 listopada 2010, 21:00 - sob

Re: Wyrób długiego ustnika z drewna

Post autor: v2conect » 30 listopada 2010, 08:18 - wt

Zdaje mi się, że wiertło 14 a nawet 10 cm o śr 3,5/4mm to baaaardzo długie. Wiertła nie lubią pracować przy nawet najmniejszym zgięciu, a szczególnie takie cienkie(chyba, że ktoś ma dostęp do jakiś specjalistycznych maszyn czy tokarek o idealnej współosiowości i stabilizacji)
Złamanie 4 cm wiertła o fi 4mm w grawerce to jest żaden problem.

Ja wziąłbym 2 prostokątne kawałki drewna powiedzmy 2x2x17 cm (to zależy od fajki) wyfrezował bym kanał na obu połówkach(frez w dremelu i jazda) a potem skleił popularnym wikolem. Następnie po strugał i dopiero wygiąć w gorącej wodzie.
Co do drewna to nie wypowiadam się(nie znam się) ale próbowałbym z dębem lub jakim owocowym drzewkiem.
Jeśli nie ma czasu aby spokojnie zapalić to znaczy, że należy zwolnić!!!!
Awatar użytkownika
JSG
Fajczarz Weteran
Fajczarz Weteran
Posty: 2479
Rejestracja: 19 stycznia 2008, 20:28 - sob
Lokalizacja: Blanki-Warszawa-Wołomin
Kontakt:

Re: Wyrób długiego ustnika z drewna

Post autor: JSG » 30 listopada 2010, 20:03 - wt

Używam 120mm trójki od blisko dwóch lat, kosztowała 8 zł, nie mam specjalistycznych narzędzi a działa.
Używałem 35cm czwórki też nie miałem problemów.
Zacząć trzeba krótkim wiertłem normalnej długości, do oporu, oczywiście nasz materiał należy zamocować na stole- najlepiej ściskami stolarskimi w przynajmniej dwóch punkach, lub w dużym imadle, frontem do nas, potem wiertarką, z ręki, na niewysokich obrotach. Im większa baza tym łatwiej wiercić, potem trzeba wyciąć interesujący nas kawałek, ale mimo to warto, moim zdaniem. Nie pytajcie dla czego- po prostu łatwiej się wierci w dużym kawałku niż w małym.
moim cholernie subiektywnym zdaniem
----------------------------------
Amatorska Pracownia Wytwarzania i Reperacji Fajek
Awatar użytkownika
Amigo
Pykacz
Pykacz
Posty: 73
Rejestracja: 23 kwietnia 2010, 17:35 - pt
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Wyrób długiego ustnika z drewna

Post autor: Amigo » 30 listopada 2010, 20:20 - wt

ok wybór padł na wiśnie jest jej pod dostatkiem tylko świeżej a musi poleżeć... pojadę do babci może w jej gospodarstwie zapodziała sie jakaś gałązka...
"Okazujcie szacunek tym u władzy, lecz nie podążajcie za nimi ślepo" - Ch.Paoilini Trylogia Dziedzictwo tom1
Awatar użytkownika
JSG
Fajczarz Weteran
Fajczarz Weteran
Posty: 2479
Rejestracja: 19 stycznia 2008, 20:28 - sob
Lokalizacja: Blanki-Warszawa-Wołomin
Kontakt:

Re: Wyrób długiego ustnika z drewna

Post autor: JSG » 30 listopada 2010, 20:38 - wt

Gałąź musi mięć przynajmniej 5-7cm średnicy, Przecinasz taką na pół, potem odcinasz zwężające się krawędzie, zostaje środek i grzbiecik, wiercisz bliżej tego grzbietu, ale ze sporym zapasem. Odradzam robienie czego kolwiek z pełnej gałęzi, tak by np kanał dymowy szedł przez środek, od zmian wilgotności i schnięcia, popęka. Poza tym środek jest bardziej chłonny (pewnie dlatego że ma przewodzić soki, co będzie negatywnie wpływać na smak fajki, po dłuższym czasie/
moim cholernie subiektywnym zdaniem
----------------------------------
Amatorska Pracownia Wytwarzania i Reperacji Fajek
ODPOWIEDZ

Wróć do „Fajki - czasy, miejsca, wykonawcy, materiały, warsztat”